Google Website Translator Gadget

zondag 5 september 2010

Dag 209 Coaching

Op 19 augustus zweefden mijn cellen en neuronen in symbiose, resulteerden in het hoogtepunt in jaren.


Mijn lichaam was geen last meer, alsof ik in kristalhelder water zwom zonder moeite. Een oergevoel. Mijn geest was euforisch. Nauwelijks honger of dorst die dagen. Zo moet de mens in essentie functioneren.

Als er een God bestaat en zijn wij naar zijn evenbeeld gecreëerd, dan is dit wat ze bedoelen.

De laatste keer dat deze sensatie mijn geheugen markeerde, was in de lente van 1999. Als een dolfijn gleed ik moeiteloos en zonder weerstand tijdens mijn laatste zwemles in de Caraïben door het water. Geen tekort aan lucht. De warme zonnestralen schenen prachtig door het water.

De film “Le grand bleu” van Luc Besson raakte een gevoelige snaar in me. Dat onderwatergevoel kon ik best wel begrijpen.

In de euforie van die enkele dagen, zag ik de toekomst eindelijk weer rooskleurig in, en heb ik mezelf een geschenk gedaan. Een reeks coachingssessies om oude patronen af te leren en nieuwe eigen te maken in het kader van professionele dromen.

Vandaag is het zover. Een autorit van 20 km H/T staat op het programma. De oefeningen bij de coach
zijn concreet. Mijn hoofd haakt af en toe af maar de schade blijft beperkt.

Op de terugweg laat ik me verleiden om een winkel binnen te gaan. Thuis aangekomen belt een ex-collega op. Een uur later hangt hij op. De jongste van school afhalen. Een puber wil op proefles naar de tekenacademie. Weer in de auto. Er moet nog gekookt worden.

Teveel van het goede.


Info:

De meer dan 5000 jaar oude Ayurveda, de klassieke Indiase geneeskunde, beschrijft een ziektebeeld dat zeer veel overeenkomsten vertoont met zowel ME/CVS als HIV/AIDS.

Het wordt 'Bala Kshaya' genoemd. Deze Sanskrit-term betekent letterlijk : 'het aftakelen van de levenskracht'. (Bala = levenskracht, Kshaya = afbraak, aftakeling).

De pathogenese ('Samprapti' in het Sanskrit) of het ontstaansmechanisme wordt als volgt beschreven :

Enerzijds het uit balans raken van 2 hoofd-dosha's (humoren) :

1.VATA : het 'kinetische' principe, dat vooral staat voor wat we tegenwoordig het 'zenuwstelsel' noemen. Dit is de neurologische component van de ziekte.

2.PITTA : het 'transformatie'-principe, dat vooral staat voor wat we tegenwoordig het 'metabolisme' noemen. Ayurveda leert dat pitta-uit-balans vooral leidt tot ontstekingen. Dit is de inflammatoire component van de ziekte

en anderzijds het ontstaan en de opstapeling van AMA, een slijmerige substantie vooral gevormd door endogene toxines die de SROTA's (macro- en micro-lichaamskanalen) blokkeren.

Deze blokkering strekt zich uit tot op het niveau van de individuele lichaamscel en haar componenten. Dit onderdeel betreft de cellulaire-immuniteits-component van de ziekte.

De behandeling ('Chikitsa' in het Sanskrit) is dan ook drieledig (heel kort samengevat):

1. het opnieuw in balans brengen van VATA

met vatabalancerende dieet- en levensstijlmaatregelen, snehana (oleatie), warmtetoediening, afwisselend reinigende en voedende vasti's (spoeling dikke darm), stressreductie, vatabalancerende kruiden (vooral adaptogenen)

2. het reduceren van PITTA

met dieet- en levensstijlmaatregelen, snehana, virechana (purgatie = reiniging dunne en dikke darm), pittareducerende kruiden

3. het verwijderen van AMA uit de SROTAMSI

vooral door het verhogen van AGNI (staat voor het 'spijsverterings-' of 'metabolische' vuur) wat de srota's 'openbrandt' waardoor AMA (endogeen junkmateriaal) makkelijker wordt afgevoerd en essentiële voedingsmetabolieten de cellen opnieuw kunnen bereiken ;

verder met amaverwijderende en agniverhogende fytotherapeutica en dieet- en levensstijlmaatregelen.

Volledige panchakarma-therapie* is aangewezen (pancha = vijf, karma = handeling) :”de 5 handelingen”.

Naderhand opvolging a.h.v. specifieke rasayana's (westers equivalent : anti-agingtherapie)


*wordt in India uitgevoerd tijdens langere hospitaalopname ; voor ernstig zieke ME- en AIDS-patiënten moeilijker uitvoerbaar in westerse niet-residentiële setting


Bron: http://sampraxis.blogspot.com/

Geen opmerkingen: