Google Website Translator Gadget

donderdag 21 juli 2011

Dag 475 Voorbereiding

Druk programma voor de boeg want eind deze week gaan we op vakantie. Drie keer raden, ik heb nog niets voorbereid.


Vandaag wordt het dus 5 achterstallige wasmachines draaien, nee grapje. Twee maar. De andere drie zijn voor de komende dagen. Ik ben wel in staat geweest een heel verdiep te stofzuigen en achterstallige rekeningen te betalen, administratieve strubbels van de kids te regelen, to do lijstjes op te stellen, you nname it. Superwoman in action.

Tegen dan mocht ik een 40 minuten gaan aanschuiven in de file vanwege wegenwerken in de hitte. Mijn auto dateert nog van voor het tijdperk van de uitvinding van airconditioning.

Aan tafel zat ik op mijn tandvlees. Hubby stelde de verkeerde vraag. Ik rijgde hem nog net niet aan mijn vork. En toen moest ik naar het oudercontact op school ... om te horen dat alles in orde was. Great, ga iemand anders zijn energie verspelen.

Info:

Welk voedsel beperkt de opname van calcium?

Calcium is een essentieel mineraal dat van belang is voor een sterk beendergestel maar ook voor het samentrekken van spieren of het uitzetten van bloedvaten. Calcium hoort ook thuis in een gezonde cel.

Vanaf een bepaalde leeftijd neem je minder calcium op en ga je teren op de reserves die je tijdens je leven hebt opgebouwd. Daarom is het verstandig om te weten welk voedsel de opname van calcium blokkeert.

Soyabonen, spinazie en cacao bevatten een zuur dat ervoor zorgt dat het lichaam de calcium in deze stoffen niet kan opnemen. Ook granen, appels, linzen, ... (vezels) belemmeren de opname van calcium in de darm. Als je vezels eet, best is deze los van calciumprodukten in te nemen dus.

Granen, broccoli, wortelen, aardappelen en somige bessen vertragen ook de opname van calcium uit de gehele maaltijd. Tot slot, voeding hoog in fosfor zoals groene groenten (bladeren), pindakaas, gedroogde bonen en soft drinks hebben vitamine D nodig om geabsorbeerd te worden.

Maar vit D is ook nodig voor de absorbtie van calcium. De concurrentie tussen de twee kan wel eens in het voordeel uitvallen van de fosforrijke voeding.

Geen opmerkingen: