Google Website Translator Gadget

zondag 3 oktober 2010

Dag 235 Prednison

Deze voormiddag gaan de eerste drie uur relatief goed. Met zwier begin ik aan de afwas, hang een wasmachine op, lees en schrijf wat. Bemoedigend.


Ik ben verbaasd dat de overgang van ziek naar deze staat behoorlijk scherp is. Zes maanden geleden ging het allemaal nog veel geleidelijker.

Gisteren misschien toch iets te lang op die stoel gezeten. Ik zal het nooit afleren. Alle goede voornemens op zo’n “uitzonderlijke zonnige” dag, verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Om halfeen ’s middags roept het bed ongenadig als een meermin. Zelfs tijdens mijn slaap word ik me bewust van diepe pijn in mijn schouders en bovenarmen. Half verlamd word ik weer wakker. Vreemd, van de ligpijn was ik nu toch alweer een tijd van verlost. Zou het door de vele ligdagen zijn en dus niet-beweging zijn?

Tegen de avond wringt binnenin elke beweging en geen buitenstaander dat zich daar bewust van is, alleen ik.

Info:

Waarom Prednisone, een immuunonderdrukkend medicijn geen interessant middel zou zijn tegen XMRV:

De receptor voor het XMRV-virus is XPR1 en wellicht een G-eiwit gekoppelde receptor. De progesteron link met XMRV heeft te maken met de replicatie van het virus. De initiatiefnemers van XMRV, de zogenaamde Long Terminal Repeats (LTR's), die zich aan weerszijden van het XMRV genoom bevinden, bevatten sequences die inspelen op steroïden zoals progesteron en dexamethason.

Voeg deze verbindingen aan de cellen die het virus bevatten, verhoogt het aantal van virale deeltjes gemaakt en vrijgegeven door de cel.

The receptor for the XMRV virus is XPR1 which is most likely a g-protein coupled receptor. The progesterone link with XMRV has to deal with the replication step of the virus. The promoters of XMRV, called Long Terminal Repeats (LTR's), which are located at either end of the XMRV genome contain sequences that are responsive to steroids like progesterone and dexamethasone. Add these compounds to the cells that have the virus increases the amount of viral particles made and released by the cell.

Bron: http://www.forums.aboutmecfs.org/archive/index.php/t-1054.html
 
Het virus XMRV wordt geactiveerd door bepaalde geslachtshormonen zoals DHT, oestrogenen, cortisol en corticosteröiden (dus prednison bv.). Daarmee is de ziekte meer symptomatisch tijdens bepaalde periodes van stress, ovulatie en zwangerschap.


Bron: Conferentie Mikovits in Barcelona

Geen opmerkingen: