Google Website Translator Gadget

zondag 2 januari 2011

Dag 323 Schrijven

Voor het eerst drie bladzijden kunnen schrijven vandaag. Drie maanden geleden zat ik nog te prutsen met woorden in mindmap. Alsof er terug lucht waait in mijn bovenkamer. Ik negeer de steken in mijn hoofd boven en links opzij en blijf pennen. Mijn bed is mijn bureau vandaag.


Mijn aders liggen erg dik gezwollen op mijn handen en vingers. Het is toch geen zomer?

Info:

Het is niet te zeggen wanneer de mens aan een leven na de dood is gaan geloven. Het feit dat de Neanderthalers de gezichten van hun doden met verf beschilderden kan men aannemen als een laatste eerbewijs aan de overledene die afscheid moest nemen van zijn stam.

Men heeft het vermoeden dat de Neanderthalers in een voortgezet leven geloofden. Bij alle latere beschavingen was het mooi maken van de lijken een daad die beslist samen hing met een geloof in een leven na de dood.

Dat de Prehistorische mens, althans in bepaalde stammen, een onderscheid maakte tussen het
lichaam en de geest, mag blijken uit het feit dat er lichamen gevonden zijn die verbrand waren, maar waarbij desondanks allerlei voorwerpen en sieraden meebegraven waren.

Ze geloofden in een leven van de onstoffelijke ziel, waarbij de voorwerpen van pas zouden komen. De oudere volkeren verfden zieke lichaamsdelen met plantaardige verven en olie om lichaamsdelen op deze wijze te laten herstellen. Vermoedelijk waren ze al op de hoogte van de Asymmetrie ze verfden de gezichtshelften.

Bron. De oorsprong van onze beschaving.
7000 jaar wereldgeschiedenis.
Bron. 100 eeuwen schilderen

Geen opmerkingen: