Google Website Translator Gadget

zondag 2 januari 2011

Dag 317 Mijlpaal

Geen fysieke post-exertionele malaise zoals een week geleden nog even het geval was. In mijn enthousiasme toen nog vergeten even temperatuursverhoging te vermelden exact 24 uur na mijn uitspattingen.


Deze keer blijft het bij verzuurde beenspieren, pijnlijk haar, pijn op de borstkast en wat extra hoofdpijn. Opvallend is dat mijn dyslexie evenredig verdwijnt met de verbetering van de fysieke conditie. Ter info, deze heb ik pas sinds enkele jaren.

Vandaag ga ik voor de tweede ronde kerstcadeaus kopen. De combinatie van het hels kabaal van de kerstliedjes in de winkel en de felle kleuren van de marchandise in de eindeloze rekken, blijken nog net te ingewikkeld om geïnterpreteerd te kunnen worden.

Een vriendelijke verkoper draait prompt de volumeknop naar beneden als ik hem duidelijk maak dat de luide muziek mijn mogelijkheden om na te denken beperkt.

Hij haalt alle spullen op mijn lijstje uit de rekken. De kassa wacht geduldig. Ik tel mijn stappen niet meer. Ik ben me bewust van elke stap.

Vijftig weken geleden kwam ik voor het eerst weer uit bed na 14 maanden. Die stap was een mijlpaal. Deze is de volgende.

Vijf dagen goed nu waarvan twee dagen een hele dag (11 uur) op de been en drie maal een halve (min 6u) dag.

Een maand geleden was dat nog gemiddeld 3-7 uur per dag verspreid over een hele dag.

Als je LDN neemt, gebeuren er meerdere processen. Er wordt beta-endorfine aangemaakt. Dat leidt tot een nieuw evenwicht in je lichaam. Daar krijg je een euforisch gevoel van. Eenmaal je lichaam gewoon is geraakt aan dat evenwicht, verdwijnt dat weer.

Dan komt de tijd dat de zwaardere verschuivingen zich gaan plaatsvinden. Je hersenen hebben nieuwe capaciteit gekregen onder de vorm van receptoren. Die zorgen ervoor dat je lichaam beter wordt aangestuurd.

Cortisol, neurotransmitters, cytokines, verschuiving Th2 =>Th1 balans, ... worden in evenwicht gebracht en dit brengt gaat niet zonder slag of stoot. Fysieke belasting en emotionaliteit worden je metgezel.

Als je door het eerste moeilijke stuk heengeraakt, begint de zon door de wolken te schijnen.

Geen opmerkingen: