Google Website Translator Gadget

maandag 28 februari 2011

Dag 383 Vitamine D

Terug een dag in bed zoals gewoonlijk maar er zit dus nog potentieel in dat lijf van me. Dat heb ik gisteren weer eens gevoeld. Zaaalig! Jammer dat we gevoel niet kunnen opnemen op film zoals een foto om te koesteren.


Mijn hoofd is sinds de start van de LDN veel helderder geworden. Dat merk ik vnl. aan het typen. Ik heb veel minder woordvindingsmoeilijkheden. Dan wist ik niet meer hoe ik een woord moet schrjven of typ ik het woord in de verkeerde volgore. Alleen als ik teveel lees op een dag, begin ik weer fouten te maken. Ook een gesprek kan ik beter volgen dan vroeger.

Zo las ik vandaag dat vitamine D 77% van alle kankers kan voorkomen! Een tekort van vitamine D bij pasgeborenen (dus door de moeder), gaf ook een verhoogd infectieniveau bij de luchtwegen bij de geboorte.

Ter info, mijn tweede bevalling is (net als de eerste trouwens) een bijna-rampscenario geweest. Een mens vraagt zich achteraf waarom zoiets opnieuw te willen meemaken maar soit.

Eerst kreeg ik een zware allergische reactie op de epidurale vloeistof (lidocaine). Vervolgens kreeg mijn pasgeborene een acute infectie (met als extraatje complicaties aan de luchtwegen) die hem op intensieve zorgen heeft doen belanden.

Toen kon ik gedurende drie maanden mijn bed niet verlaten zonder aanwijsbare redenen. We woonden in de Caraïben dus héél véél zon (veel vitamine D). Na twee jaar ben ik terug aan de slag gegaan.

Als dat geen toeval is. Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat vitamine D een sleutelrol kan spelen in de het vergroten van je slaagkansen om de verwekker van deze ziekte onder de duim te krijgen. Eigenlijk is het een pervers scenario. Door ME/cvs lig je veel in bed en kom je de zon niet meer in, dus maak je geen vitamine D meer aan. Tegelijkertijd is dat net wat je misschien beter kan maken. Dus moet je het in supplement* bijnemen.

En is zonlicht nu niet het enige gratis voorhanden dat overal ter wereld aanwezig is? Free medicine!
*Wel oppassen voor overdosering want het is belastend voor de nieren.

Een streefnorm in je bloed is 100 ook al zeggen de boekjes 32. Vitamine D werkt ontstekingsremmend (darmen!), stimuleert aanmaak natural killer cells, ... Aan zieke mensen verdienen ze nog iets, aan vitaminen niet.

Info:

http://www.massgeneral.org/about/pressrelease.aspx?id=1320

Geen opmerkingen: