Google Website Translator Gadget

donderdag 16 december 2010

Dag 307 Windlicht

Speciaal programma vandaag. Eerst judo met de jongste, dan naar een ME/cvs vriendin onder behandeling van DML, vervolgens slapen en tot slot een wandeling in het park met windlichtjes.


Het weerzien met de vriendin is hartelijk. Ze woont amper 3 km verder maar de ME zieken onder ons weten dat afstand nietszeggend is bij deze ziekte. We zien elkaar veel te weinig. Een mens is gevangene van zijn lijf. Een brein dat niet meer meewil. Sociaal leven wordt herleid tot gezonde mensen die je wel willen bezoeken.

De kinderen blijven spelen. Ik ga terug naar huis, kruip even onder de dons. Veel te kort, de wekker piept ongenadig. Tegen valavond ben ik uitgenodigd om te komen luisteren naar een kinderkoor. Prachtige stemmetjes op een kerkplein in de dansende lichtjes van de kaarsjes om hen heen.

De wind blaast zachtjes door de bomen. Ik zet me op een bankje van het park nabij en besef dat ik me niet meer kan herinneren wanneer de laatste keer was dat ik om zes uur 's avonds nog een sociale activiteit heb bijgewoond. Het koor stopt. Een fanfare start. Iedereen pakt zijn windlicht en volgt.

Een trage stoet trekt doorheen het park. Na 15 minuten mijn lijf begint te haperen. Een vriendin steekt haar arm doorheen de mijne. Ik aarzel even en vraag hoelang de wandeling zal duren. Een halfuurtje. Dat haal ik niet. De jongste klaagt bovendien over buikpijn. Ik beslis om terug te keren. In het duister zoeken we onze weg.

Als marathonlopers motiveren we onszelf om terug tot aan de auto te geraken. We telden de meters, nog een straat, tot de volgende lamp, ...

Info:

Soorten pijnbestrijding

Pijnmedicatie

Als een gewone pijnstiller of een NSAID niet afdoende werken tegen de pijn, kunnen er nog een aantal andere soorten medicijnen voorgeschreven worden om de vaak slopende pijn te verzachten. Bedenk wel dat deze medicijnen veel bijwerkingen hebben (zoals het verminderen van het reactievermogen en sufheid) en verslavend kunnen werken. Voor gedetailleerde informatie over de verschillende medicijnen kunnen bijsluiters geraadpleegd worden, b.v. via de website www.consumed.nl.


Spierverslappers
Deze middelen werken kalmerend, slaapverwekkend en spierverslappend.

Opioïden
Bij een ondraagbare pijn, worden ook wel eens opioïden voorgeschreven. Er zijn zwakkere opioïden, zoals codeïne en tramadol, die vaak aan paracetamol toegevoegd worden. Er zijn ook sterkere opioïden.
Nadeel is dat ze je immuunsysteem ontwrichten omdat ze de receptoren van je endorfinen kapotmaken.

Anti-depressiva
Deze middelen remmen de pijnprikkelgeleiding. Nadeel van deze medicijnen is dat de werking pas na 1 à 2 weken merkbaar is en ze vaak na 2 à 3 maanden weer minder werkzaam worden.
Veel ME zieken klagen ook van afvlakking van emoties en de geringe werkzaamheid van de pijnbestrijding.
Bovendien blijkt het zeer moeilijk om er weer vanaf te geraken zonder vervelende neveneffecten te veroorzaken. De fabricant heeft geen middel voorzien in een zwakkere versie waardoor afbouw makkelijker wordt gemaakt. Patienten gaan pillen versnijden en bolletjes uit capsules verwijderen om zelf te kunnen afbouwen zonder afkickverschijnselen.


Anti-epileptica
Deze middelen werken vooral bij zenuwpijn. Zeer efficient al zeg ik het zelf na 30 jaar dagelijkse hoofdpijn!!

“Door M.E./CVS heb ik nagenoeg een beroerd leven, de ziekte kenmerkt zich ook door een ernstig misselijkmakende uitgeputheid.” door Catryn

1 opmerking:

Anoniem zei

Lieve Marlène,je blog ziet er verfrissend uit, je vorige vond ik al mooi maar deze vind ik nog aantrekkelijker. Dat mijn uitspraken nog ergens goed voor zijn, doet mij deugd en ik voel mij gevleid. Het feit dat je niet alleen je boodschap duidelijk naar buiten brengt maar ook anderen in de picture zet (bv. door aanprijzen van boeken), vind ik erg lovenswaardig!